05

شهریور
1401

باغ فین

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 258 0

باغ فین از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان است که نه‌تنها به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است؛ بلکه جزو ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی به حساب می‌آید. این باغ به حدی زيبا است که از آن به‌عنوان نمونه كامل باغ‌سازی ايرانی ياد می‌کنند. باغ فین به‌لطف وجود فواره‌های متعدد، صدای دلنشین آب و درختان سربه‌فلک‌کشیده، مکانی رویایی برای گشت‌وگذار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که چای‌خانه آن نیز این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا نهایت لذت را از این لحظه‌های ناب ببرید.

علاوه بر این، بناهای تاریخی متعددی نظیر خلوت کریمخانی، حوض جوشان، شترگلوی قاجاری، تقسیم‌گاه آب و موزه ملی کاشان در این باغ وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. با این همه، شاید بتوان یکی از دلایل اصلی شهرت باغ فین را قتل امیر کبیر، صدر اعظم مشهور ایران دانست که از مهم‌ترین وقایع تاریخی در این باغ به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله درباره باغ فین کاشان و مهندسی حیرت‌انگیز و سیستم آب‌رسانی جالب آن بیشتر خواهیم گفت.

معرفی باغ فین کاشان

باغ فین، از جاهای دیدنی کاشان است که در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۰ در فهرست ميراث جهانی قرار گرفت. وسعت باغ فین به ۳۳,۷۹۹ متر مربع می‌رسد که به‌دلیل قرارگیری دیوار، بارو و برج‌های استوانه‌ای در دورتادور باغ، بسیار باشکوه و شاهانه است و از همین رو به آن عنوان «باغ شاه» نیز داده‌اند.

وقتی به این باغ قدم می‌گذارید، علاوه بر این‌که مجذوب زیبایی سحرانگیزش می‌شوید، با چند قرن تاریخ مواجه خواهید شد؛ در نهایت هم می‌توانید به چای‌خانه باغ سر بزنید که در فضایی دل‌انگیز قرار دارد و لذت‌بردن از این محیط را برای شما دوچندان می‌کند.

یکی از موارد جالب درباره این باغ به باور برخی از مردم برمی‌گردد که معتقدند با انداختن سکه‌ای در درون حوض، آرزویشان برآورده می‌شود. اگرچه این کار تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود، فلسفه انداختن سکه در آب را می‌توان در مذهب زرتشت پیدا کرد که آب مظهر پاکی است و پیروان آن بخشی از دارایی خود را به الهه آب هدیه می‌دادند تا برکت خانه‌هایشان شود.

باغ فین کاشان کجاست؟

برای بازدید از باغ فین باید رهسپار شهر تاریخی کاشان در استان اصفهان شوید و مسیر خود را به‌سمت خیابان امیر کبیر ادامه دهید تا به باغ سرسبز و وسیع فین برسید.

  • شماره تلفن باغ فین کاشان: ۰۳۱۵۵۳۰۲۰۷۰
  • آدرس باغ فین کاشان: استان اصفهان، بخش مرکزی شهر کاشان، خیابان امیرکبیر

جاهای دیدنی اطراف باغ فین

بازدید از باغ فین کاشان مطمئنا وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ هرچند می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک باغ نیز دیدن کنید که در ادامه توضیح مختصری درباره آن‌ها خواهیم داد.

تپه سیلک: محوطه باستانی «تپه‌ سیلک» در خیابان امیر کبیر قرار دارد و از آنجا که اولین تمدن شهرنشین در بخش مرکزی ایران به حساب می‌آید، ارزش دیدن دارد. این میراث ارزشمند تاریخی از گل رس و سفال ساخته شده و محل عبادت یا زیگورات اقوام باستانی بوده است.

خانه طباطبائی ‌ها: این خانه در محله‌ تاریخی سلطان امیراحمد واقع شده است و به‌لطف وجود عناصر معماری ایرانی، از خانه‌های ارزشمند کشور به حساب می‌آید. تزیینات باشکوه همچون گچ‌بری‌های زیبا و شیشه‌های رنگی و ارسی به‌خوبی اصالت معماری ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارند.

مسجد و مدرسه آقابزرگ: این مجموعه به‌خاطر وجود تزیینات و عناصر معماری فوق‌العاده، یکی از باشکوه‌ترین مساجد ایران از دوره قاجار است. مسجد و مدرسه آقابزرگ از فضاهای مختلف بسته، نیمه‌باز و باز تشکیل شده است که به شکلی هنرمندانه در جهت ایجاد فضاهای متنوع و چشم‌اندازی عالی به کار گرفته شده‌اند.

حمام سلطان امیراحمد: این حمام از نظر معماری و تزیینات، نمونه‌ منحصربه‌فردی از حمام‌های ایران محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه پشت‌بام زیبای آن از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران به شمار می‌رود و به همین دلیل مکان ایدئالی برای عکاسی شده است. این اثر که در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، شامل دو حمام کوچک و بزرگ می‌شود که هر یک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند.

پرسش‌های متداول

باغ فین کاشان کجاست؟

باغ فین در خیابان امیر کبیر در بخش مرکزی شهر کاشان استان اصفهان قرار دارد.

حوض جوشان باغ فین چگونه کار می‌کند؟

حوض جوشان ۱۶۰ حفره دارد که نیمی از آن‌ها به‌عنوان فواره و نیمی دیگر به‌عنوان مکنده آب عمل می‌کردند و از همین رو هیچ آبی از حوض سرریز نمی‌شد.

سازنده باغ فین کاشان کیست؟

طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی طراح باغ فین بوده و در دوران شاه عباس یکم، بنای باغ فین امروزی ساخته شده است.

مهم ترین واقعه تاریخی باغ فین کاشان چه بوده است؟

بی‌شک قتل امیر کبیر، صدراعظم ایران زمین در سال ۱۲۳۰ شمسی در حمام این باغ، مهم‌ترین و تلخ‌ترین رویداد تاریخی این محل بوده است.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید