06

شهریور
1401

مسجد جامع شافعی

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 268 0

مسجد جامع شافعی کجاست؟
آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی (جوانشیر)، بلوار جوانشیر، راسته بازار

مسیر دسترسی به مسجد جامع شافعی

برای بازدید از مسجد جامع شافعی باید به میدان جوانشیر کرمانشاه بروید. از میدان جوانشیر، گنبدها و مناره‌های مسجد نمایان می‌شود. راه دسترسی به مسجد، از خیابان، از طریق کوچه‌ای است که در ضلع جنوب‌شرق میدان قرار دارد.

برای دسترسی به این نقطه از شهر می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس‌ و تاکسی‌ استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به بازدید از مسجد شافعی بروید، نگران جای پارک نباشید؛‌ چرا‌که در این منطقه فضای کافی برای پارک خودرو وجود دارد.

معرفی مسجد جامع شافعی

مسجد جامع شافعی، مسجد جامع اهل سنت در کرمانشاه است که نمونه‌ای از شاهکار معماری اسلامی به شمار می‌رود. این شاهکار معماری توسط جمعی از خیران اهل سنت ساخته شده و از مهم‌ترین مساجد مسلمانان اهل تسنن محسوب می‌شود. در واقع، در محل کنونی مسجد شافعی، زائرسرایی قرار داشت که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و مسجد جامع ساخته شد.

احداث این بنا مرهون کمک‌های مادی و معنوی افراد خیری نظیر «خلیفه محمد صالح محمدی»، «حاج خلیفه سیدعلی نقشبندی»، «حاج جعفر شریفی»، «حاج احمد مدللی»، «میرزا حبیب بلندی»، «حاج علی محمد شیانی» و جمع دیگری از مسلمانان کرمانشاه است. آن‌ها در تامین هزینه‌های ساخت مسجد در مدت‌زمان یک سال از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند. مسجد باشکوه شافعی از آن زمان تا به امروز در حال توسعه و زیباسازی بوده است.

معماری مسجد جامع شافعی

مسجد شافعی که مساحتی بالغ بر ۱,۰۶۰ متر مربع دارد، با معماری فوق‌العاده زیبا و اصیل اسلامی ساخته شده؛ معماری که از مساجد کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است. گنبد و نیم گنبدهای عظیم بلند و استوار، مناره‌های قلمی نوک‌تیز، تزیینات و جزییات نقاشی‌های داخل بنا، کتیبه‌هایی به خط طغرا، ستون‌های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اسلامی همه نماینگر بارز از این نمونه مساجد هستند و هرکسی را به یاد معماری زیبای مساجد کشور زیبای ترکیه می‌اندازند.

اگرچه مسجد جامع شافعی در ظاهر مانند دیگر مساجد ایران به نظر می‌رسد؛ معماری داخلی کاملا متفاوتی دارد؛ به‌خصوص گچ‌بری‌های منحصربه‌فردی که روی آن‌ها آیات قرآن کریم نگاشته شده است.

این مسجد،‌ سازه‌ای فلزی دارد و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی بنا با سنگ تراورتن سفید نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. یکی از سه مناره این مسجد، قدیمی و دو مناره دیگر ساده و طلایی رنگ هستند.

نکات بازدید از مسجد جامع شافعی

  • فیلمبرداری از فضای داخلی مسجد ممنوع است.
    بهترین زمان بازدید از مسجد جامع شافعی، بهار و تابستان است.
    امکان بازدید از مسجد هنگام برپایی نماز در کلیه روزهای هفته وجود دارد.
    از آنجا که نماز ظهر و عصر جداگانه برگزار می‌شود؛ موقع نماز مزاحم عبادت نمازگزاران نشوید.

پرسش‌های متداول

مسجد جامع شافعی کجاست؟

مسجد جامع شافعی در راسته بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) قرار دارد.

معماری مسجد جامع شافعی چه ویژگی دارد؟

معماری آن از مساجد کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است.

امکان عکاسی از داخل مسجد جامع شافعی وجود دارد؟

بله. امکان عکاسی برای بازدیدکنندگان وجود دارد؛ اما فیلم‌برداری ممنوع است.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع شافعی کدامند؟

مسجد عمادالدوله، تکیه بیگلربیگی (موزه پارینه‌سنگی زاگرس و موزه خط و کتابت)، تکیه معاو‌ن‌الملک، مسجد جامع کرمانشاه

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید