06

شهریور
1401

تکیه بیگلربیگی

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 396 0

تکیه بیگلربیگی کجاست؟
آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع

معرفی تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی که در بافت تاریخی کرمانشاه قرار دارد، قدمتش به دوره قاجار می‌رسد و از همین رو، ترکیبی از معماری دوره زندیه و قاجاری را به نمایش می‌گذارد. این بنا علاوه بر ارزش تاریخی، دارای معماری و تزیینات آینه‌کاری چشم‌نوازی است که برای هر بازدیدکننده‌ای جذابیت دارد. در طول بازدید خود حتما با قاب‌ عکس‌های زیادی مواجه می‌شوید که به بانی‌های تکیه و افراد سرشناس شهر تعلق دارد. جالب اینکه قرارگیری موزه پارینه‌سنگی زاگرس و موزه خط و کتابت بر اهمیت این محل افزوده‌ و بازدید از آن را در سفر به کرمانشاه اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند.

تکیه مزبور در گذشته مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع داشت و فضای متعددی در چپ و راست در ورودی آن قرار گرفته بود. از بناهای سمت چپ برای پذیرایی از مهمانان غریبه استفاده می‌شد و فضاهای سمت راست مخصوص احشام و دام بود. امروزه به‌دلیل واگذاری این بخش‌ها، تکیه بیگلربیگی مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر مربع دارد.

تاریخچه تکیه بیگلربیگی

ساخت تکیه بیگلربیگی در سال ۱۳۰۹ هجری قمری توسط مرحوم خادم‌الحسین عبدالله خان فراش‌باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و بانفوذ کرمانشاه در دوره‌ قاجار شروع شد. عملیات ساخت این تکیه ۶ سال بعد در سال ۱۳۱۵ هجری قمری به پایان رسید. تزیینات گچ‌بری و آینه‌کاری آن نیز در سال ۱۳۲۶ هجری قمری تکمیل شد.

تکیه بیگلربیگی در گذشته نه‌تنها میزبان مراسم مذهبی بود؛ بلکه محل دارالحکومه عبدلله‌خان و نیز محل زندگی برادران و پسرهای وی نیز به شمار می‌آمد. این تکیه در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و میراث فرهنگی پس از خرید ملک در سال ۱۳۸۰، مرمت‌هایی را در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ انجام داد. در سال ۱۳۸۳ موزه‌ خط و کتابت در این مجموعه برپا شد و در سال ۱۳۸۷ در ضلع جنوبی، موزه پارینه‌سنگی زاگرس آغاز به کار کرد.

نکات بازدید از تکیه بیگلربیگی

  • بازدید از این مجموعه در ساعات اداری از ساعت هشت تا ۱۴ امکان‌پذیر است.
  • قیمت بلیط ورودی در خرداد ۱۴۰۱ معادل ۴۰۰۰ تومان است که شامل بازدید از تکیه بیگلربیگی، موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی زاگرس می‌شود.
  • تکیه بیگلربیگی در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن با خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس به‌راحتی امکان‌پذیر است.
  • در زیرزمین تکیه، شربت‌خانه‌ای مشغول به کار است که می‌توانید نوشیدنی‌های سرد و گرم را در آن میل کنید.
  • تکیه بیگلربیگی سه در ورودی دارد که فقط از یک در آن برای ورود به مجموعه استفاده می‌شود. این در روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد و به‌حدی کوچک است که شاید در نگاه اول متوجه آن نشوید.
  • موزه فاقد پارکینگ است؛ اما در نزدیکی آن پارکینگ عمومی وجود دارد.
  • تاریکه بازار، مسجد شافعی و تکیه معاون‌الملک از جاذبه‌های نزدیک به تکیه بیگلربیگی هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

پرسش‌های متداول

تکیه بیگلربیگی کجاست؟

تکیه بیگلربیگی در محله قدیمی فیض آباد در خیابان مدرس کرمانشاه و مقابل مسجد جامع واقع شده است.

کدام موزه‌ها در تکیه بیگلربیگی قرار دارند؟

موزه پارینه‌سنگی زاگرس و موزه خط و کتابت

هزینه بازدید از تکیه بیگلربیگی چقدر است؟

قیمت بلیط ورودی در خرداد ۱۴۰۱ معادل ۴۰۰۰ تومان است.

بازدید از تکیه بیگلربیگی در چه ساعاتی امکان دارد؟

بازدید از این مجموعه در ساعات اداری از ساعت هشت تا ۱۴ امکان‌پذیر است.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید