02

شهریور
1401

آبشار نیاسر

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 346 0

اگر از تهران یا شهرهای شمالی ایران به‌سمت نیاسر می‌روید، خود را به بزرگراه خلیج فارس برسانید و سپس راهی قم و نیاسر شوید. در نیاسر سراغ میدان گل‌ها را بگیرید و پس از عبور از میدان گل‌ها، مسیرتان را مستقیم ادامه دهید تا به چهارطاقی نیاسر برسید. از اینجا باید خودروی خود را در جایی مناسب پارک کنید و مسیرتان را پیاده ادامه دهید. پس از آن که از کنار درختی تنومند و قدیمی عبور کردید، به استخر ماهی می‌رسید. حال باید مسیرتان را از میان کوچه‌های تنگ و باریک و گاها گاه‌گلی ادامه دهید تا به محوطه‌ای باز برسید. در اینجا مغازه‌های کوچک و بزرگ عرقیجات و سوغات کاشان را خواهید دید. در ادامه مسیر آبشار، با فضای بزرگ و پارک مانندی روبه‌رو می‌شوید که غار رئیس در آنجا قرار دارد. برای رسیدن به آبشار، باید مسیرتان را در امتداد رودخانه و سمت راست محوطه به‌سمت پایین ادامه دهید و از پله‌های سنگی پایین بروید تا در نهایت به پارک آبشار برسید. به‌سمت راست‌ که نگاه کنید، آبشار نیاسر را خواهید دید.

آبشار نیاسر یکی از جاهای دیدنی کاشان در استان اصفهان به شمار می‌رود و سرچشمه آن از چشمه‌ای موسوم به چشمه تالار (اسکندریه) است که در بالای آبشار و در کنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد؛ چشمه‌ای که شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دو‌سوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یک‌سوم به محله‌ نو می‌رود. جالب اینکه امروز اهالی محله‌ سرکمر و برزه‌زن در روز عید قربان در کنار چشمه‌ اسکندریه، گاوی را قربانی می‌کنند تا خون آن را به آب بریزند و همراه آبشار به قسمت‌های دیگر برود؛ زیرا اعتقاد دارند که این امر سبب پربرکتی و پرآبی آبشار می‌شود.

نوع سنگ‌های بدنه و سنگی که آبراهه‌ آبشار را تشکیل می‌دهند، آهکی و رسوبی هستند. به‌دلیل انحلال سنگ آهک به‌وسیله‌ جریان‌های زیرزمینی و گذشت سالیان طولانی، بافتی بسیار زیبا نظیر استالاکتیت‌ها (رسوبات آهکی قندیل‌مانند در سقف غارها) و استالاکمیت‌ها (رسوبات آهکی مخروطی کف غارها) در بدنه‌ آبشار ایجاد شده است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

شواهدی مانند بقایای خزه‌های قدیمی و تعدادی آبراه و همین طور گفته‌های محلی‌ها، گواه تغییر مسیر آبشار در گذشته است. ارتفاع آبشار از پای آن تا قسمتی که آب سرازیر می‌شود، ۲۵ متر است.

در این محل گیاهان دارویی نیز به‌وفور یافت می‌شود که هرکدام خواص مخصوص به خود را دارند. گیاهانی مانند پر سیاوش که برای سردرد و سینه درد است، علف شوره برای کمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار که از آن برای پا درد استفاده می‌کنند. درختانی مانند درخت عرعر، بید شیرین، توت شمرونی و مو نیز در اطراف آبشار به چشم می‌خورند.

پرسش‌های متداول

آبشار نیاسر کجاست؟

آبشار نیاسر در شهر تاریخی نیاسر در محله‌ قدیمی سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده است.

جاهای دیدنی اطراف آبشار نیاسر کدامند؟

چهارطاقی، آسیاب آبی، حمام صفوی، غار رئیس، چشمه اسکندریه

بهترین زمان بازدید از آبشار نیاسر چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار، به‌خصوص از ابتدای اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

چه امکاناتی در اطراف آبشار نیاسر وجود دارد؟

سوپرمارکت، بوفه فروش تنقلات، فروشگاه صنایع دستی، پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان مناسب‌ برای برپایی چادر

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید