خانه ارشادی اردبیل

01

شهریور
1401

خانه ارشادی اردبیل

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 279 0

آشنایی با خانه ارشادی اردبیل

خانه ارشادی یکی از زیباترین بناهای تاریخی اردبیل است، این بنا با معماری دوره قاجار ساخته شده و زیبایی نمای بیرونی و معماری داخلی آن قابل توجه است. خانه ارشادی در یکی از قدیمی‌ترین محلات اردبیل قرار گرفته است.

این عمارت تاریخی در گذشته خانه‌ی اربابی وسیع و بزرگی بوده است که با گذشت زمان و در دوره‌های مختلف اقدام به جداسازی برخی بخش‌ها و حتی تخریب و احداث دوباره‌ی آن شده است. در عصر حاضر و از سال ۱۳۷۸ نیز اقداماتی جهت تعمیر و بازسازی قسمت‌هایی از خانه صورت گرفته است.

خانه ارشادی اردبیل اثر ملی ایران

دی ماه 1381، خانه ارشادی اردبیل به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. شماره ثبت 6686 به این آثار تاریخی ملی اختصاص یافت. از سال 1381 تا به امروز بیش از 18 سال می‌گذرد و این مکان تبدیل به یکی از مراکز تاریخی، فرهنگی و دیدنی ایران شده‌است. تاریخچه ساخت این بنای دیدنی به دوران قاجار باز می‌گردد. تزئینات این ساختمان به سبک قاجار است.

نوع ساخت خانه ارشادی

در این بنا پی‌های سنگی و ملات ماسه، آهک برای پی ریزی استفاده شده است. همچنین برای دیواره‌های بیرونی از آجر استفاده شده اشت. برای ساخت دیوارهای داخل از خشتی استفاده کرده‌اند. سنگ بازالت سیاه تیشه‌ای با تراش دستی برای نمای آن بکار رفته است. قرنیزه ۱۰ سانتی سنگ‌ها را پوشش داده است. طاق نماها، مقرنس های گچی، در و پنجره های چوبی و شیشه‌های رنگی از دیگر تزئینات این بنا است. طاق آجری پوششی است که در سقف استفاده شده است.

معماری خانه ارشادی

خانه ارشادی متعلق به دوران قاجار است. به گفته تاریخ‌شناسان و با توجه به شکل ظاهری ساختمان این خانه اشرافی با معماری آن دوران ساخته شده است.

خانه ارشادی در دوران بعد یعنی در زمان پهلوی دوم به وزارت آموزش پرورش واگذار شده است. این مکان در این دوران به محلی برای تدریس تبدیل گشته است.

جالب است بدانید که در ساخت و ساز این خانه خیلی دقت شده است و دارای معماری فوق العاده ای می باشد. به صورتی که در پی های سنگی ساختمان ملات ماسه و آهک وجود دارد و نمای بیرون ساختمان آجری و نمای داخلی آن از خشت ساخته شده است.

خانه ارشادی کجاست؟

خانه ارشادی اردبیل یکی از خانه های باقی مانده از یک خانه بزرگ اربابی در این شهر می باشد. این بنای تاریخی در کوچه اوچدکان اردبیل واقع شده است.

آدرس : اردبیل – خیابان کاشانی – کوچه اوچدکان

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید